مرکز مشاوره |
شرح وظايف و اهداف:
ما محرمان خلوت انسيم غم مخور با يار آشنا سخن آشنا بگو
مواجهه با مسائل مختلف زندگي فردي، خانوادگي، اجتماعي، تحصيلي، مذهبي، حقوقي و .... اغلب چالش برانگيز و همراه با احساس نارضايتي، سردرگمي، اضطراب، استيصال و درماندگي است. همه ما به تجربه دريافته ايم که به تنهايي قادر به ساماندهي مسائل مختلف زندگي نيستيم. گاهي ممکن است به منظور حل مشکل، از راهنمايي خانواده، دوستان و اطرافيان بهره مند شويم، اما دريافت کمک تخصصي، کنترل بهتر و سريع تر مشکل را با احتمال خطاي کمتر ميسر مي سازد .
ورود به دانشگاه و شروع دوره دانشجويي، به دليل تغييرات عمده اي که درعرصه هاي مختلف زندگي براي فرد به وجود مي آورد، معمولا تنش آور است و گاهي ممكن است دسترسي نداشتن به منابع حمايتي مطمئن، بحران هايي را براي دانشجو بوجود آورد
مركز بهداشت روان و مشاوره دانشجويي دانشگاه زنجان وابسته به حوزه معاونت دانشجويي مرتبط با دفتر مركزي مشاوره در وزارتخانه مي باشد. كلية خدمات اين مركز كاملاً تخصصي و ويژة دانشجويان است. فضاي مركز، شامل بخش اداري، دو اتاق مشاورة فردي، يك اتاق جهت مشاورة گروهي و اتاق سمينار جهت برگزاري كارگاهها ميباشد.
فعاليت هاي مرکز مشاوره را مي توان به دو بخش الف، مشاوره و درمان ب، بهداشت روان تقسيم کرد. در بخش مشاوره ودرمان، متخصصان و کارشناسان روانشناسي، مشاوره آماده اند تا مراجعان را براي دستيابي به شرايط ذهني و رواني مناسب تر و بانشاط تر ياري دهند. خدمات مشاوره به صورت مشاوره حضوري انجام مي شود. ..
در بخش بهداشت روان نيز خدماتي ا ز قبيل تدوين و انتشار بروشور، سي دي، کتاب، کتابچه، برگزاري کارگاه ها و سمينارهاي آموزشي، انجام مي پذيرد.
اهداف مركز :
1- كاهش مشكلات روانشناختي دانشجويان(ناشي از دوري از خانواده، محيط زندگي قبلي و دوستان سابق، و در نتيجه كم شدن حمايتها و نيز كنترلهاي خانواده، حضور در جمع دوستان و محيط خوابگاه، وضعيت تحصيلي متفاوت با گذشته، شرايط سني دورة جواني و محيط دانشگاهي مختلط) و كمك به سازگاري بهتر با محيط دانشگاه(شامل كلاسها و امتحانات، دوستان، استادان، كاركنان) از طريق ارائة كمكهاي روانشناختي.
2- پيشگيري از مشكلات احتمالي روانشناختي و تحصيلي در آينده
3- كاهش مشكلات مختلف از طريق كمكهاي مالي، درماني و نظير اينها
4- كمك به تصميمگيري در زمينههاي تحصيلي، ازدواج، شغل و نظير اينها
5- پيش گيري اوليه يا پيش گيري از بروز مشکلات روان شناختي از طريق برگزاري کارگاه هاي آموزشي، برگزاري جلسات سخنراني، پرسش و پاسخ، همايش ها و اردوها، توزيع بروشور، نشريه، کتاب و سي دي هاي آموزشي و خوديار براي دانشجويان، کارکنان و استادان به منظور افزايش و بهبود آگاهي ها و مهارت ها. شناسايي و مداخله در بحران در مورد دانشجوياني که در معرض خطر خودکشي قرار دارند.
6- پيش گيري ثانويه يا پيش گيري از بروز اختلالات روان شناختي به منظور مداخله، درمان و کاهش طول دوره اختلال و برقراري حمايت هاي لازم، از طريق برگزاري طرح هاي ملي بررسي سلامت روان و طرح هاي پژوهشي شيوع شناسي، شناسايي دانشجويان در معرض خطر از طريق حضور مددکار و مشاور در خوابگاه هاي دانشجويان و در مرکز مشاوره دانشجويي.
7- پيش گيري سطح سوم يا پيش گيري از توسعه اختلال از طريق خدمات حمايتي، بازپروري و مددکاري، برگزاري کلاس هاي ورزشي، بستري، تغييرات محيطي نظير تغيير محيط آموزشي و خوابگاهي(از طريق پيشنهاد به کميسيون موارد خاص)، ارائه روان درماني حمايتي و معرفي به روان پزشک؛ مداخله در بحران در مورد دانشجوياني که اقدام به خودکشي نموده اند.